Praktijkexamen
De rijschool verzorgd de aanvraag van het praktijkexamen bij het CBR. Je praktijkexamen vraag je aan via de rijschool. De rijschool reserveert het praktijkexamen via het online reserveringsysteem van het CBR. De rijschool kan alleen een praktijkexamen voor je aanvragen als jij hiervoor toestemming hebt gegeven. Dat doe je met een DigiD machtiging.
Aanvragen via de rijschool: wat heb je nodig voor een praktijkexamen aanvraag bij het CBR?
- Geldig legitimatie bewijs
- Examengeld € 295,00
- Geldig theoriecertificaat
De rijschool kan een praktijkexamen kosteloos annuleren binnen 24 uur na de reservering!
Meenemen naar het CBR praktijk-examen:
- Een wettelijk toegestaan, geldig legitimatiebewijs
- Bevestiging reservering krijg je per e-mail van het CBR (printen, meenemen naar rijexamen)
- Adviesformulier van je tussentijdse toets
- Zelfreflectieformulier CBR (printen, invullen, meenemen naar rijexamen)
Praktijkexamen duurt 55 minuten
Het praktijkexamen voor de personenauto duurt 55 minuten, onderverdeeld in 15 minuten kennismaken en ongeveer 40 minuten rijden. In het examencentrum maak je eerst kennis met de examinator. Voordat het examen begint is er eerst nog een ogentest. Daarna vraagt de examinator je een aantal voorbereidings- en controlehandelingen uit te voeren aan of in de auto. Dan begint de rit die is onderverdeeld in een gedeelte zelfstandig en een gedeelte op aanwijzingen plus de bijzondere manoeuvres. De examinator let onder meer op je beheersing van de auto, kijkgedrag, voorrang verlenen en het rekening houden met andere weggebruikers. Hij beoordeelt je op zeven examenonderdelen. Deze vind je terug op het zelfreflectie formulier. Je krijgt tijdens het examen alle gelegenheid te laten zien wat je kunt. Helemaal foutloos hoeft niet, het gaat om het totaalbeeld. Belangrijk is hoe je reageert op het overige verkeer en of je de situatie meester bent. Kortom, de examinator bekijkt of je voldoende in huis hebt om veilig en zelfstandig aan het verkeer deel te nemen. Direct na afloop verteld de examinator in het examencentrum de uitslag. Daarna bespreekt de examinator het zelfreflectieformulier met je.
Zelfstandig route rijden.
Een kandidaat rijdt een deel van de examenrit zonder aanwijzingen van de examinator. Het ‘zelfstandig route rijden’ is tegenwoordig alleen nog maar rijden met navigatie. Mocht de navigatie niet werken, dan krijgt de leerling een cluster opdracht (een paar opdrachten achter elkaar). Het bereiken van het juiste eindpunt is overigens geen doel op zich. Het gaat erom dat je veilig rijdt en verantwoorde keuzes maakt.
Navigatiesysteem
Het rijden met een navigatiesysteem kan in principe op ieder moment in het examen worden toegepast.
Bijzondere manoeuvres
Er is met opzet voor de term bijzondere manoeuvres gekozen om het verschil aan te geven met de vroegere bijzondere verrichtingen. Het vernieuwde rijexamen kent drie bijzondere manoeuvres: een omkeeropdracht, een parkeeropdracht en achteruit rijden of de bocht achteruit rijden. Tijdens het rijexamen zul je in de meeste gevallen twee bijzondere manoeuvres uitvoeren.
- Omkeeropdracht: Bij de omkeeropdracht krijg je al rijdende te horen dat je de weg in tegenovergestelde richting moet gaan volgen. Jij kiest zelf waar en hoe je keert. Je kunt dit doen via een halve draai of door keren door middel van 3x steken. Je moet hierbij laten zien dat je op basis van een goede inschatting van de verkeerssituatie tot een adequate oplossing komt.
- Parkeeropdracht: De examinator kan ook kiezen voor een parkeeropdracht in een straat of op een parkeerterrein. Hierbij krijg je de opdracht om de auto zo dicht mogelijk bij een opgegeven locatie te parkeren. Ook hier bepaal je zelf hoe je de parkeeropdracht uitvoert.
- Achteruit rijden. De auto op een veilige wijze stoppen en ongeveer 20 meter achteruit rijden.
Bocht achteruit rijden. De auto op een veilige wijze stoppen en dan een bocht achteruit rijden (omkeren hoeft niet).
Van deze drie kiest de examinator er twee. Daarnaast kan de examinator steekproefsgewijs de hellingproef laten uitvoeren. In één van de bijzondere manoeuvres moet in ieder geval een keer een stukje achteruit rijden voorkomen. Bij de uitvoering van de bijzondere manoeuvres is niet alleen het technische aspect belangrijk. Er wordt vooral ook gelet op de keuzes die daaraan vooraf gaan, zoals de plaats, het moment en de wijze waarop je de opdracht uitvoert.
Nieuw onderdeel: Gevaarherkenning door situatiebevraging
Bij dit nieuwe onderdeel (alleen bij een tussentijdse toets) word je na uitvoering van een verkeerssituatie gevraagd waarom jij dat op die manier hebt gedaan. Wat of hoe heb je de situatie opgelost en welke afwegingen heb je hierbij gemaakt? Er wordt altijd even gestopt bij dit onderdeel. Het bespreken van een verkeerssituatie heeft overigens helemaal niets te maken met het wel of niet goed uitvoeren van de verkeerstaak.
Nieuw onderdeel: Zelfreflectie
Voor het examen vul je een vragenlijst in, bijvoorbeeld thuis of tijdens de rijlessen. Die lijst geef je aan het begin van het examen aan de examinator. Deze bekijkt de antwoorden pas ná de examenuitslag en bespreekt samen met jou de antwoorden. Van belang hierbij is dat je een realistisch beeld hebt van jouw eigen capaciteiten en beperkingen als automobilist. Zelfreflectie is bedoeld om het gedrag van aankomende rijbewijsbezitters op een positieve manier te beïnvloeden. Het is echter geen vaardigheid en wordt daarom niet in de beoordeling meegenomen.
Nieuw onderdeel: Milieubewust rijgedrag
Voor een beter milieu en voor jouw eigen portemonnee is het belangrijk dat je milieubewust auto rijdt, dus volgens de principes van Het Nieuwe Rijden. Milieubewust rijgedrag wordt in het vernieuwde rijexamen als een afzonderlijk item beoordeeld. Hierbij wordt vooral gekeken naar het anticiperend rijgedrag, zoals het rijden met een constante snelheid en het maximaal gebruikmaken van het rollend vermogen van de auto. Dit draagt niet alleen bij aan vermindering van het brandstofgebruik, het heeft ook een positieve invloed op veilig rijgedrag. Aan dit onderwerp wordt ook in het vernieuwde theorie-examen extra aandacht besteed.
Nieuw element zelfreflectie niet beoordeeld
Het is voor het eerst dat het praktijkexamen een element bevat dat niet meeweegt in de eindbeoordeling. Dat komt omdat het weliswaar voor de verkeersveiligheid en het bewustwordingsproces van de kandidaat een heel belangrijk element is, dat tegelijkertijd moeilijk objectief in een examen te meten is.
Tips om te slagen voor je rijexamen