Een goede voorbereiding is het halve werk.
Eigenlijk moet het examen een pure formaliteit zijn en geen torenhoge berg om tegen op te zien. Als je het rijden voldoende beheerst kun je met een gerust hart een half uurtje met een examinator rondrijden.
Zorg dat je goed bent uitgerust.
Probeer je de avond voor je examen lekker te ontspannen, ga naar een leuke film, of doe iets anders dat ontspant. Wel op tijd naar bed natuurlijk, want je moet goed uitgerust naar het examen.
Luister niet teveel naar tips van anderen.
Hoe goed sommige mensen het ook kunnen bedoelen. Rijdt de rit gewoon met de kennis die je opgedaan hebt bij je lessen.
Rij zelfverzekerd en besluitvaardig.
Ook al ben je misschien wat zenuwachtig, probeer dit niet te laten merken. Toon initiatief in het verkeer en laat je examinator zien dat je actief deelneemt. Het belangrijkste is dat iemand zich veilig voelt bij jou in de auto.
Streef er niet naar om een foutloze rit te rijden.
Je legt de lat daarmee voor jezelf te hoog en begint aan een onmogelijke opgave. Neem jezelf voor om te rijden zoals je dat tijdens de lessen ook doet. Niet opeens beter willen kijken, sneller of langzamer gaan rijden om het zo goed mogelijk te doen. Als je niveau tijdens het lessen hoog genoeg is, dan moet dat voor een examen ook gelden.
Iedereen maakt fouten in het verkeer dus jij ook.
Belangrijk is hoe je je fouten daarna oplost. Denk niet meteen dat je gezakt bent als er iets mis gaat, maar corrigeer jezelf en probeer het daarna te vergeten, zodat je je op rest van de rit kunt concentreren. (De beoordeling gaat over de structuur van de hele rit en hangt slechts in een klein deel van de gevallen af van een enkel incident).
Ga niet te krampachtig met het begrip snelheid om.
We hebben al gezegd dat je je snelheid moet aanpassen aan de omstandigheden. Streef er verder naar om bij gunstige omstandigheden ook zoveel mogelijk vlot door te rijden, zo mogelijk rij je met de maximaal toegestane snelheid. (De examinator vind het niet interessant (soms zelfs irritant) hoe goed jij de teller precies op 49,8 km/h kunt houden. Wat hij wel interessant vind, is hoe jij je snelheid aanpast aan (gevaarlijke) situaties).
Geloof in je zelf.
Sta achter je beslissingen en durf te rijden. Door veel initiatief te tonen laat je zien dat je actief aan het verkeer deelneemt en worden kleine foutjes makkelijker door de examinator vergeven (lees gerust: vergeten).
Eet een banaan voor het examen.
Een fabeltje van onze kant? Nee, in bananen zitten stoffen die bevorderlijk zijn voor je motivatie, alertheid en concentratie. Het is een goedkoop en risicoloos middel dus baat het niet dan schaadt het ook niet.
Wees niet bang voor de examinator.
Hij of zij is ook maar een mens en is er niet op uit om je te laten zakken, echt niet!